Tuesday, March 31, 2009

Does your stomach bear this...

Funny is it....

How is it? “Very predictable.. “ some said..” a man standing in front the audiences making standing comedy ,people laughing..giggling..”
this kind of entertainment look casual for those who think it for fun..but rethink back deeply what the messages all about ”what do you mean by messages?” some said. think!...think brother!.this man (Azhar Usman)expressed his thought about muslim life’s after 9/11 tragedy..not just for America communities but even for us.

It’s so sad how these people being treat by Americans .American-African muslim, Indo-Pakistan muslim and Arabic themselves consider not comfortable by their dirty look .it’s totally misery!

Everywhere..anywhere..all look suspicious with their display ,with beard (janggut)around his face ,cover by cloak (jubah)on his body, white shiny fez (kopiah) up his head walking ,talking, eating among their selves at the crowded place.

Definitely going to run for safety...how discriminates it is? these people do nothing.. it likes they so involved and responsible hijacking planes ,crushing the twin tower, suiciding in Bali and turning every places burning up by bomb..ridiculous!..again ridiculous!

This expression quit happened when they get into the airport, everybody staring shaky , then a police come by escorting him into ‘special room’ exam all his baggage .Same goes when he gone past odd word from his mouth saying suicide ,explode and blow up on phone you have to deal with authority side either.

So you see ,how pressure they are.. either Muslim change their look or American change their thought. But one moment ,they start to believe and understand this occasion only ruined solidarity among people around the globe

The only one who should be blamed, is the man behind this..man who creating fake information, insane method, fall off innocent folks to accomplish their personal objective.

Therefore, people nowdays should aware and be concious what really matters ,than accused innocent people became a victim for nothing.

Only God knows..


Inqisar(patah)







"Ya Allah...segala pemberianMu aku sayangi,jadikan lah kekuatan bagiku untuk mencintaiMu.Segala yang Engkau pisahkan dariku,sedangkan ia sangat aku sayangi,jadikanlah ia ruang untuk mengisi cintaMu dakam diriku .


”Ya Allah..berikanlah aku kekuatan untuk mencintaiMu ,para malaikat,Nabi-NabiMu dan hamba-hambaMu yang soleh.


”Ya Allah …berikanlah kekuatan untuk mengutamakan cintaMu berbanding cintaku kepada keluargaku,harta , air dingin ketika kehausan dan seketul daging panggang ketika kelaparan


”Ya Allah…hidupkanlah hatiku dengan cintaMu dan jadikanlah aku HambaMu yang Engkau cintai.


”ya Allah..berikanlah aku kekuatan untuk mencintaiMu sepenuh hatiku walaupun ujian yang akan menimpaku mungkin sukar untuk aku menanggungnya dan redha kepadaMu dalam setiap usahaku..

Thursday, March 26, 2009

Itu urusan Dia...


Pernah tak kita tengok filem 'back to the future'zaman 90an dulu?,cerita tentang seorang lelaki muda dan seorang lelaki tua merantau mendahului masa dengan keretanya.menarik bukan,saya sendiri pernah tengok saat ia mula-mula di tayangkan di pawagam(dulu tiada cakera padat),itulah sumber media yang tersedia untuk peminat filem melihat cerita-cerita yang baru.Di sebalik cerita itu ada sesuatu yang bermain-main dalam benak,kalau lah ada kereta seumpama macam itu di jual di kedai kereta pasti ramai yang boleh melihat masa depan mereka masing-masing,bahkan boleh mengatur keadaan mereka lebih baik dari apa yang mereka alami sekarang.Bukan kah itu menarik?malangnya itu cuma cerita rekaan yang kita cuba adaptasikan dalam kehidupan kita,ingat!dunia ini ada pemiliknya dan Dia menguasai segalanya.Rezeki,jodoh,amal baik buruk dan kematian semunya datang dari Allah,Dia tahu segalanya tentang kita awal hingga akhir.

firman Allah s.w.t di dalam surah An-Nahl,ayat 1 mafhumnya;
"sesuatau yang telah ditentukan oleh Allah pasti akan datang ,maka janganlah kalian minta untuk disegerakan"
Oleh kerana itu ,janganlah kita mendahului sesuatu yang belum terjadi!apakah anda mahu mengeluarkan janin sebelum waktunya dilahirkan ,atau memetik buah durian sebelum sampai waktu masaknya?Hari esok adalah sesuatu yang belum nyata ,belum wujud dan tidak nampak bayangnya,sungguhpun boleh diramal belum tentu itu kenyataannya,bahkan ramalan itu sendiri di tegah sama sekali bagi kita.Lalu mengapa kita harus memikirkan kejadian-kejadian yang akan berlaku dan meramalkan sesuatu bencana yang ada di dalamnya?bukankah kita juga tidak tahu samada kita dapat bertemu hari esok seperti hari ini dan apakah esok ada kesenangan,kebahagian,kegembiraan,kesedihan atau kedukaan?
Yang jelas ,hari esok masih ada dalam alam ghaib dan belum turun ke bumi.maka tidak sepatutnya kita menyeberangi sebuah jambatan sebelum sampai hujungnya.
Sebab siapa yang tahu bahawa kita akan sampai atau tidak pada jambatan itu?boleh jadi kita akan terhenti jalan kita sebelum sampai ke jambatan itu ,atau mungkin pula jambatan itu hanyut terbawa arus terlebih dahulu sebelum kita sampai di hujungnya.Dan boleh jadi pula, kita akan sampaipada jambatan itu dan kemudian menyeberanginya
Dalam syariat,memberi kesempatan kepada fikiran untuk memikirkan masa depan dan membuka buka alam ghaib,dan kemudian terhanyut dalam kecemasan-kecemasan yang baru diduga darinya,adalah sesuatu yang tidak dibenarkan.Kerana ,hal itu termasuk thulul amal(angan-angan yang terlalu jauh).Sesungguhnya tindakan itu pun tidak masuk akal,kerana sama halnya dengan berperang bayang-bayang sendiri.Namun kebanyakan manusia di dunia ini justeru banyak yang termakan oleh ramalan-ramalan tentang kelaparan,kemiskinan,wabak penyakit dan krisis ekonomi yang khabarnya akan menimpa mereka.Padahal,semua itu hanyalah sebahagian silibus dari kuliah yang diajarkan di “universiti-universiti syaitan”
Firman Allah s.w.t di dalam surah Al-Baqarah ayat268 mafhumnya;
“syaitan itu menjanjikan(menakut-nakutkan)kamu dengan kemiskinan dan kepapaan(jika kamu bersedekah atau menderma),dan ia menyuruh kamu melakukan perbuatan yang keji(bersifat bakhil,kedekut);sedang Allah menjanjikan kamu(dengan) keampunan daripadaNya serta kelebihan kurniaNya..”
Mereka yang menangis sedih menatap masa depan,adalah yang menyangka diri mereka akan hidup kelaparan,menderita sakit selama setahun,dan mengira umur dunia ini tinggal seratus tahun lagi.Padahal,orang yang sedar bahawa usia hidupnya berada di”genggaman yang lain”tentu tidak akan menggadaikannya untuk sesuatu yang tidak ada.Dan orang yang tidak tahu bila akan mati,tentu salah besar apabila menyibukkan diri dengan sesuatu yang tidak diketahui secara pasti hakikatnya.
Biarkan hari esok itu datang dengan sendirinya,janganlah kita menanyakan khabar beritanya,dan janganlah pula anda menunggu waktu itu.Sebab,hari ini anda sudah sangat sibuk.
Jika kita hairan ,maka lebih menghairankan lagi orang-orang yang berani menebus kesedihan suatu masa yang belum tentu matahari terbit di dalamnya dengan bersedih pada hari ini.Oleh kerana itu,hindarilah angan-angan yang berlebihan dan fikirkan sesuatu yang lebih realistik
Wallau a’lam…

Dedication for viewers..enjoy

Fatih-Anugerah yang terindah

Friday, March 20, 2009

warkah dari isteriku





I have went to cybercaf√© early around 6.25am. As I arrive there is only one seat empty,alhamdullilah.then I took a chair next to the PC then started it, about 1 minute window appear on the screen monitor . Last time I were checking my email was last week. After I’m opened, it’s only six new emails from my friend and the rest only junk mails from unknown person. How disappointing it was, after waiting like a week but only just six emails shown. Otherwise there was something I could read.
After clicking one site to other sites. I opened yahoo messager or YM side in the monitor somebody has sent me a video clip which is related husband and wife tale named’warkah untuk suami’.Actually it’s my friend who sent it. I don’t know from whom he took this video .after a while watching this kind of regular story I found it full an awareness, moral and goodness behind. It have three part of scene it begin when a husband ride a motorbike through his house in joy and happy.
As he arrives his wife welcomed him in front the door.” why so happy about?” ask wife. “See...my application had been approved, I will feature my study in London soon”. “Really? What a pleasant surprise, congratulation...every hard work wills payback, now you see the result “answered wife with smile
With music of grasshopper overwhelming throughout the night, husband sit on the corner of balcony waiting his wife served him midnight snack. “Dreaming London already?”Interfered wife.”no,I’m just thinking what would happen to you if I leaving you ,it takes three years toward back here and we don’t know possible happen” as he snuggle his lovely wife. “Don’t worry abang, with God will, everything goes fine insyaallah”continued his wife “leave Allah decide our destiny while we play our part done”. Rahim fully comprehend his wife means.
Suddenly his wife coughing.”what’s wrong ..are you sick?”. “it’s ok..i’m just fine don’t worry” explained her husband “for real..?” show his concern to his wife .Latifah just smile.
Tomorrow morning, he waiting his friend in front the door while lifting his bags. Red shiny car come close slowly to his yard.”assalamualaikum..”.”walaikumsalam..” he reply.”Erm...just two bags?” yes...what do expecting 10? 20? I’m the one here should asking why you late” “I’m sorry Rahim..my tyre was puncture on my way come here”Ali explained him. Ali pick rahim’s bag put into his backseat car. As rahim looks his wife stand at the door, quickly he reaches Latifah and hold hers hand.”Sayang...today I am have to travel some place miles away from here, since I am not here, I want you to take yourself properly ok, and...Don’t forget to send me a letter on the address I gave you last night...If you need a hand, call Ali or his wife ok”.
“Bang don’t worry...i will take care myself...make sure you finished your studies ok” .Rahim kissed Latifah forehead then she kiss her beloved husband hand. Then Rahim leave his wife alone even though beyond his heart he not bear to see Latifah live by her own but need to be done he have to do his job to sacrificed for the sack of his family future.
Last time he leaves his homeland, he never received any payback from his wife. He wonder why, after so much letters he has sent to his wife not even once his wife reply his letters, was she has move or the postman didn’t sent his letter ?,he confuse. He walk through London bridge with his roommate, who also from Malaysia,Zainal.”You look anxious friend...what ‘s wrong?” Rahim stopped under the shady tree.”I miss my wife...I don’t know what happened to her...it has been two and a half years I’m here..She never replies all my letters...”.As Rahim looks the cloud moves slowly.”Rahim...maybe she busy or probably she did reply your letters but it sent on the wrong address, who knows...”Zainal assured Rahim. ”should I back to Malaysia...?”.”For what...? Don’t do such crazy thing rahim...We have 6 months to go finished our PhDs you know that...i’m sure she’s fine” assured Rahim again.They continue walking.
After a long time in oversea, he back home to see his most beloved wife.”Assalamualaikum…”.then a man with towel on his shoulder come answered”waalaikumsalam..., yes may I help you?”Sir...is this Latifah bin Hajj Rahman house?””Yes...why and… you?”.”I’m her husband...just arrive from London, is she here?””Oh I see...i’m sorry, I have been here two years, and I don’t where your wife went to”.” its ok...Thanks” with disappointed face; rahim came to his father in-law house.”Abah…where’s Latifah?”His father in-law bends his head while carry his son in-law bags into his house.Rahim confuse and waiting for exact answer. On the night, he sees his wife sit next to him on the bed “where did you go sayang? I worried about you...”.Smiled to Rahim.”I’m here bang...waiting for you, I want to be a long live loyal wife ,serving you in good and bad times, as I know those wife’s who obey her husband sincerely will granted her into heaven..So I want to be one of them”.”Insyallah you will be..”Convince Rahim
On the early morning, he goes to the market buying some kitchen needs. It has been a while he never tastes his wife cook so he wants to eat as much as his could. On his back home his old school friend suddenly appears.”Assalamualaikum...are you Rahim?”.”Yes...and you must be Ali right...?”.”Long time no sees...what make kenduri is up with these plastics...?”.”Oh this...no, I’m just asking Latifah to cook for me...3 years I’m missing her cookery”.
“Rahim...sorry to say...your wife has pass away 2 years ago...don’t you know?””You are joking right…?”.”No...I used to make joke but this, is real...”.”But last night we talked...no…no…no…...”.Rahim quickly back to his house running and dropped his goods.”Latifah..!!!Latifah..!!! “He shouted no one answers. Then his father in-law come from behind the house quickly and looks Rahim crying sit on the stairs. He does not know what else to do so he comes close to Rahim hugged him tiredly as if he acknowledges Rahims feeling. After a while, Rahim walk to the graveyard and sit next to his wife grave then pray.
Ali comes with his wife.”Assalamualaikum Rahim...this letter for you from your wife, Latifah” Ali hand it over to Rahim. He opened it slowly and read it. “Bang...as you read my letter, I’m already gone...i’m sorry not to tell you about my disease...i’m no intend to lie or intentional keep it, I’m worried I’ll disturbing your...so better I keep it so you can keep attention on your study..I hope you will accept as a fate that we not meant to live together, maybe God arrange someone for you whom better than me...please forgive everthing I have done since I’m be your wife... your wife Latifah”.End of the story.
It was sad and touching story, I wonder were there any couple like that nowdays?one lesson I have learn for it ,never doubt God will because He know what is good for us.

Only God knows...







kesulitan


Sahabatku yang baik
Sesungguhnya nikmat adalah cubaan bila nikmat disyukuri maka menjadi gerbang pembuka aneka nikmat yang lebih hakiki, namun ingat bila nikmat di kufuri maka dia adalah gerbang lahirnya laknat.. dan bencana ,waspadalah terhadap ujian kelapangan, harta ,sihat.. kerana ini adalah ujian yang lebih berat daripada kepahitan jangan biarkan diri lalai yang akan mengundang bala syukuri lah…syukuri lah ..setiap nikmat dengan menjadikannya kenderaan untuk mendekat ..untuk mengabdi .. kepada yang maha yang memberikan segala nikmat Allah aza wajallah
Indahnya dunia.. dapat ku memandangnya ,syukur.. telah kau beri penglihatanku ini walaupun terkadang dosa mengundang mata ,terus merasuki ku.. untuk melupakanMu.. menganti kaji ayatmu dengan dosa kesenangan sementara… ku memohon kepadaMu jangan ambil penglihatanku.. hitam, kelam ..hanya gelap yang akan bertandang untuk yang kesekian kali.. berikan kesempatan lagi masih.. ingin aku melihat kebesaranMu Allah jangan ambil penglihatanku..
Tika mata yang memandang dunia mulai pudar.. suram menuju hitam ..siapkah kita menerima semua? kerana dalam keabadian akan menyapa.. apakah kita akan melakukan yang terbaik? kerana sebentar lagi cahaya tak lagi bicara.. hanya kenangan di kepala tentang merah, biru ,kuning yang tersisah dan akhirnya semuanya terlupa…
Menganti kaji ayatmu dengan dosa kesenangan sementara….sementara…. ku memohon kepada mu jangan ambil penglihatanku hitam kelam hanya gelap yang akan bertandang untuk yang kesekian kali.. berikan kesempatan lagi masih ingin.. aku melihat kebesaranMu Allah jangan ambil penglihatanku …

Monday, March 16, 2009

Tidur siang :pandangan Islam & Saintifik




Tidur siang pernah dianggap sebagai salahsatu tanda kemalasan. Islam menganggapnya sebagai suatukebaikan asalkan seseorang itu tidak berlebih-lebihandengannya.
Di dalam kitab 'Misykatul Masabih' disebutkan tentang salahsatu amalan sunnah yang pernah dilakukan oleh Nabi:
"Tidur yang sedikit di waktu tengahari (qailulah) tidaklah keji.Rasulullah ada melakukannya."
Imam Al Ghazali di dalam kitab 'Ihya Ulumuddin' telah berkata:"Hendaklah seseorang tidak meninggalkan tidur di sianghari kerana ianya membantu ibadah di malam harisebagaimana sahur membantu puasa di siang hari.Sebaik-baiknya ialah bangun sebelum tergelincir matahariuntuk solat zohor."
Islam mempunyai pandangan tertentu tentang tidur tengahari.Ia dianggap sebagai sunnah dan bukan sebagai suatu yangkeji. Tidurnya hanya sekejap. Tujuannya adalah untukkesegaran tubuh badan agar dapat dimanfaatkan untukmelaksanakan amal dan ibadah yang berkualiti. Dewasa ini,berpandukan kajian-kajian saintifik, tidur sekejap di waktusiang (day napping), terutamanya pada waktu tengahari,didapati amat berkesan untuk mempertingkatkan tenaga,tumpuan dan akhirnya produktiviti pekerja-pekerja.
Baru-baru ini satu kajian 25 tahun tentang kesan tidur keatas negara-negara industri dan pasca-industri telahmendapati bahawa "92.5% pekerja-pekerja yangberkesempatan tidur di waktu tengahari, mempunyai dayakreativiti yang lebih tinggi. Daya kemampuan merekauntuk menyelesaikan masalah juga meningkat. Semua inipastinya meningkatkan produktiviti." (Napping News:'Scientific Proof Confirms: Napping Enhances WorkerProductivity, ' from eFuse)
Waktu tengahari merupakan masa yang paling sesuai untuktidur seketika kerana sistem badan kita memang bersediauntuk memanfaatkan fasa tidur pada waktu itu. Fasa inidisebutkan sebagai 'a midafternoon quiescent phase' atau ' asecondary sleep gate.' Di antara tokoh-tokoh yangmenggalakkan tidur tengahari ini ialah Dr. William A. Anthony,Ph.D. dan Camille W. Anthony, pengarang buku 'The Art ofNapping at Work.'
Demikian juga yang disebutkan oleh David F. Dinges danRoger J. Broughton di dalam buku mereka 'Sleep andAlertness: Chronobiological, Behavioural and Medical Aspectsof Napping.' Dr. James Maas, pakar tidur dari CornellUniversity juga telah merumuskan bahawa tidur di tengaharisekadar 15-20 minit sudah mencukupi untuk mengembalikantenaga dan menjaga kesihatan. Seorang pengkaji yang lain,Donald Greeley, telah mengatakan bahawa tidur tengahariadalah bermanfaat selama mana ianya tidak melebihi satujam. (Gail Benchener: 'Parents and Sleep Deprivation, 'Family.com)
Sunnah tidur tengahari yang diajarkan Nabi rupa-rupanya merupakan suatu yang amat saintifik lagi relevan pada hari ini.
(Laporan saintifik tentang kelebihan tidur tengahari ke atasproduktiviti berdasarkan kajian 25 tahun)


Maka kawan2, mari kita amalkan sunnah Nabi yang mudah ini. wallahu a'lam

Saturday, March 7, 2009

Adakah manusia yang berpendidikan tinggi itu benar-benar bijak…?




Betul ke mereka ini bijak?Sebelum itu saya nak mohon kalau tajuk ini menguris perasaan orang-orang bijaksana di luar sana.. “isyh… lancang sungguh mulut ko ni..agak-agak la..yang ko tuduh tu semuanya bijak-bijak belaka ,ada doktor,jurutera binaan,jurutera komputer,peguam,cikgu dan macam-macam lagi lah”.”ya…memang diorang bijak tak di nafikan..Cuma kekadang tak semua yang bijak ni bijak dalam setiap situasi”.”maksud ko..?”.”nak tahu nape?kalau nak tahu.. ko kena lah belanja aku makan boleh?”.”pulak..tak kan ni pon nak kena belanja ..ni pengeras ke rasuah..?”.”kedua-duanya hehe…”.Zainal dan Rahim pun singgah gerai mamak di seberang jalan.


Dua hari lepas saya menonton satu siri penyiasatan terbitan Amerika crime scene investigation( C.S.I).jalan ceritanya memang menarik,sebab sesiapa yang melihatnya perlu berfikir di luar kotak pemikiran untuk mengetahui sebab musabab bagaimana,siapa dan kenapa jenayah itu di lakukan.Saya akui saya memang suka tengok cerita –cerita begini dan mana-mana yang seumpama dengannya.Kalau tak silap saya ,dalam siri itu ia mengenai seorang doktor pakar lelaki yang bertugas dalam bidang rawatan plastik(plastic surgery).




Seorang pelanggan ,lisa bukan nama sebenar telah datang menemui Dr Ramon bukan nama sebenar atas tujuan untuk mengubah paras wajahnya,ketika dalam proses itu yakni dalam bilik operasi Dr Ramon telah melakukan sedikit kesilapan apabila wajah Lisa mengalami implikasi yang teruk.Lisa yang malu dengan wajahnya telah menghantar peguam untuk menyaman Dr Ramon.
bagi mengelakkan kredibiliti Dr Ramon terjejas,beliau telah menghubungi lisa untuk menyelesaikan secara baik di luar mahkamah dan mencadangkan satu proses pemulihan percuma kepada lisa.Dr Ramon telah memberikan sebotol ubat yang mengandungi 12 biji kapsul untuk di habiskan selama sebulan.


satu malam Dr Ramon datang ke rumah lisa untuk bertanya keadaannya,sebaik saja lisa mempelawa masuk ke rumah, Dr Ramon menghentak belakang kepala lisa dengan besi hingga Lisa cedera parah.tanpa berlengah-lengah Dr Ramon cepat-cepat mengangkat Lisa yang separuh nyawa itu dan membungkusnya lalu menyembunyikan di dalam peti yang besar di bawah rumah itu.


Dua hari selepas itu ,beberapa ejen C.S.I telah menemui mayat lisa di bawah rumahnya hasil laporan jiran yang mendakwa di ganggu dengan bau yang kurang menyenangkan.Mayat itu kemudiannya di bawah ke makmal forensik untuk di bedah siasat.Hasil pemeriksaan ke atas tubuh si mati,ada beberapa bukti yang menyabitkan Dr Ramon suspek yang terlibat dengan kes pembunuhan itu.Beberapa resit pembayaran kos pembedahan yang ditemui mempunyai kesan jari Dr Ramon yang serupa pada tubuh si mangsa .


Beberapa minggu kemudian ,C.S.I telah mengeluarkan waran tangkap terhadap Dr Ramon untuk di soal siasat .Setelah beberapa jam di soal siasat,ternyata Dr Ramon memang terlibat dengan kes pembunuhan itu. Sepandai-pandai kera melompat ,akhirnya jatuh ke tanah juga, akhirnya beliau telah di kenakan hukuman gantung sampai mati atas kesalahan membunuh dengan sengaja.


Tak sangka bahawa kecerdikan dalam bidang akademik bukan jaminan untuk seseorang itu bebas daripada melakukan jenayah. ayat yang saya ingat dalam cerita itu berbunyi”how someone in higher educational can done such a dummies crime like this”.erm..di sini saya tak kata semua yang begitu tapi satu yang kita perlu ingat,manusia itu walaupun lebih baik dari mana-mana makhluk di dunia ini dia tetap lemah Cuma Allah saja yang berkuasa.di harap kita dapat ambil iktibar dari cerita saya yang tak seberapa ini…

wallahua’lam

Bundle dan branded..apa bezanya?







Sering kali bila kita sebut branded dan bundle apa yang selalu bermain di benak fikiran kita,mesti baju bukan?.Ada tak kita sebut kereta bundel atau branded?ada,memang ada,tapi jarang sangat.Tapi yang selalu kita sebut baju bundle dan baju branded,memang sudah kebiasaan.
Tapi bukan itu yang saya nak cerita di sini tapi berkaitan dengan wanita,antara wanita bundle dan wanita branded.Janggal sekali kan kalau di sebut begitu ,bundle kalau ikut pemahaman orang kita benda @barangan yang murah,yang sudah dipakai atau ‘second hand’.Kebanyakan terdapat di gudang-gudang manakala yang branded pula barang yang mahal dan berjenama dalam erti kata lain ‘untouchable’ yang kebanyakannya di jual di firma jualan seperti di pasar raya ,kedai dan butik.
Wanita bundle selalu kita perhatikan di mana-mana saja ..shopping kompleks,perhentian bas, pasar tani dan sebagainya.Namakan saja ,semua pasti ada.kenapa pulak dipanggil bundle ?wanita seperti ini mudah di ajak keluar oleh sesiapa saja remaja,lelaki yang dah kahwin,duda,datuk..malah pengkid pun kadang-kadang mengambil kesempatan.Sebut saja di mana,asalkan ada duit dan tempat tinggal,semua tiada masalah.
Cukup hanya mendedahkan bahagian dada , memapaki skirt paras peha,memakai wangian yang harum di seluruh badan.Pasti semuanya akan mabuk cinta dengan si wanita itu.Segala-galanya akan dikorbankan untuk meraih cintanya.Si datuk mengeluarkan duit belanja dan menyediakan apartment mewah ,si bujang bawa melancong ke luar negara,si suami bawa jumpa tok kadi dan macam-macam lagi yang di golok gadaikan.Malangnya semuanya terlepas dan kecewa. wanita ini sebenarnya hanya mahukan kemewahan dan keseronokan untuk diri sendiri,bukannya mencari kebahagiaan bersama lelaki-lelaki ini.
Tapi yang hairannya,semuanya masih lagi tak serik-serik walaupun dah berkali-kali menjadi mangsa.selagi cinta si pisau cukur ini tak dapat selagi itu lah si lelaki ini terus mengejar .lelaki begini memang tak makan saman,makin di tegur makin galak dia buat kerja yang tak berfaedah ini.Inilah lumrah manusia bila nampak saja wanita yang berdahi licin,semuanya berebut-rebut nak pikat.Apabila sudah menjadi mangsa pisau cukur, masing-masing tunding jari pada orang lain .Baru mereka tahu yang mereka ini semunya sudah di perkotak-katikan oleh si wanita ini
Seperti dalam mafhum hadis yang menyebut:
“takutlah akan dunia dan wanita,kerana fitnah yang pertama yang menimpa bani israel adalah dari wanita” dan
“aku tidak tinggalkan fitnah(godaan) yang lebih berbahaya bagi seorang lelaki selain fitnah wanita” .Bagaimana pula dengan wanita branded?kerana apa mereka di panggil branded?kerana mereka ini adalah golongan wanita yang susah untuk didekati oleh mana-mana lelaki.mereka tidak sesekali membiarkan maruah diri dan hati terpikat atau memikat mana-mana lelaki .Berilah sebanyak harta yang ada,banglo mewah bertingkat-tingkat dan kereta ferrari jutaan ringgit .semunya tak terkesan bagi mereka.gelaran Datuk,Tan Sri dan Tengku tetap tidak menguis hati dan perasaan mereka sedikit pun untuk bersama golongan-golongan seperti itu.
Apa yang mereka dambakan adalah lelaki yang mampu menjadi pemimpin mereka dunia dan akhirat.seorang yang tegas dalam menjalankan tanggungjawab sebagai suami setelah mereka berumah tangga.paras rupa harta benda hanya bonus bagi mereka tapi yang paling aula’ bagi mereka pembimbing ,pengingat,penegur dan penasihat di kala mereka alpa terbuai kemewahan dunia.siapa mereka? Hadis ada menyebut:
“Dunia itu perhiasan,sebaik-baik perhiasan adalah wanita solehah”
Mereka adalah wanita solehah yang menjadi idaman segenap lelaki,muslim dan rijal untuk di jadikan permaisuri dan ratu di hati mereka seterusnya ibu yang baik kepada anak-anak mereka kelak.maka disini ,mana yang menjadi pilihan kita wahai para muslimin yang bundle atau yang branded?.tepuk dada,tanya minda.
Wallahua’lam