Monday, June 29, 2009

Haram @najis..??


Seorang muslim tidak diperbolehkan untuk memelihara anjing, kecuali jika anjing tersebut digunakan untuk berburu atau pun menjadi anjing penjaga, dengan syarat anjing tersebut tidak diperbolehkan untuk masuk ke dalam rumah. Paling tidak ada 3 sebab utama yang perlu dipertimbangkan bila seseorang ingin memelihara anjing. Rumah Yang Ada Anjingnya Tidak Dimasuki Malaikat Rasulullah SAW melarang kita memasang gambar bernyawa di dalam rumah serta dilarang memelihara anjing.


Kerana rumah yang ada gambar bernyawa dan anjingnya, malaikat Rahman tidak akan masuk ke dalamnya. Sebaliknya, jin dan syaitan sangat suka tempat-tempat tersebut.

Nabi SAW bersabda:
Barangsiapa yang memelihara anjing selain anjing untu memburu atau anjing penjaga, maka setiap hari pahala orang tersebut akan dikurangi sebanyak 2 qiroth? (HR. Muslim 3/1201 No. 1574)

Dari Aisyah Ra ia berkata: Rasulullah SAW pernah berjanji dengan Jibril bahawa pada suatu waktu Jibril akan datang pada beliau, kemudian tibalah waktu tersebut tetapi Jibril belum datang juga dan pada waktu itu beliau sedang memegang tongkat lalu beliau melemparkannya, beliau pun berkata: Allah tidak akan menyalahi janji-Nya demikian pula utusan-Nya. Kemudian beliau melihat ada seekor anjing di bawah tempat tidur, beliau pun bertanya: ?Wahai Aisyah! bila anjing ini masuk ke sini? Aisyah menjawab: ?Demi Allah, aku tidak mengetahuinya? kemudian Rasulullah SAW memerintahkan untuk mengeluarkan anjing tersebut. Tak lama kemudian Jibril pun datng, lalu Rasulullah SAW bertanya: ?Engkau berjanji padaku lalu aku menunggumu tapi engkau tidak datang? Jibril menjawab: ?Ada anjing di rumahmu yang menghalangiku, kerana kami tidak akan memasuki rumah yang di dalamnya ada anjing ataupun gambar-gambar?(HR. Muslim 3/1664 No. 2014)

Kedua hadis di atas dan hadis-hadis yang lainnya boleh dijadikan rujukan tentang
larangan untuk memelihara anjing bagi seorang muslim kecuali anjing yang digunakan untuk berburu dan anjing penjaga sebagaimana dikemukakan di atas. 2.

Anjing dilarang dalam jual-beli


Diriwayatkan oleh Aun bin Abi Juhaifa,"Ayahku membeli budak yang kerjanya membekam. Ayahku kemudian memusnahkan alat bekam itu. Aku bertanya kepada ayah mengapa beliau melakukannya. Beliau menjawab bahawa Rasulullah SAW melarang untuk menerima wang dari pertukaran darah, anjing dan kasab budak perempuan. Beliau juga melaknat penatu dan yang minta ditatu, menerima dan memberi riba serta melaknat pembuat gambar." (Hadis diriwayatkan Bukhori dalam shahihnya no 2084 Bab Al-Buyu`) 3.

Risiko Na
jis Anjing : Para ulama berbeza pendapat tentang najisnya anjing dalam hukumnya. Secara ringkas kami boleh kami sebutkan sebagai berikut :

a. Madzhab Hanafi Mereka berpendapat bahawa anjing secara zatnya adalah mahluk yang suci. Madzhab Hanafi berpendapat yang najis hanya air liur di sekitar mulut dan hidungnya dan juga kotorannya.

b. Madzhab Maliki
Madzhab Maliki lebih ringan lagi. Menurut mazhab ini yang merupakan najis dari anjing hanya kotorannya sebagaimana binatang lain.

c. Madzhab Syafi'e dan Hambali Adapun Madzhab Syafi'e dan Hambali berpendapat bahawa anjing adalah binatang najis secara keseluruhannya.

Pendapat yang kuat adalah pendapat Madzhab Hanafi,
sesuai dalil ayat dan hadits berikut: Mereka menanyakan kepadamu: "Apakah yang dihalalkan bagi mereka?" Katakanlah: "Dihalalkan bagimu yang baik-baik dan (buruan yang ditangkap) oleh binatang buas (anjing) yang telah kamu ajar dengan melatihnya untuk berburu, kamu mengajarnya menurut apa yang telah diajarkan Allah kepadamu, Maka makanlah dari apa yang ditangkapnya untukmu, dan sebutlah nama Allah atas binatang buas itu (waktu melepasnya). Dan bertakwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah amat cepat hisab-Nya" (QS Al-Maa-idah
4)
Najisnya tergolong najis mughallazhah atau najis yang berat,kerana itu tidak cukup menyucikannya hanya dengan air saja, tapi harus tujuh kali dan salah satunya dengan tanah. Hal ini sesuai dengan petunjuk langsung dari Rasulullah SAW terhadap masalah najis anjing.

Sabda Rasulullah SAW : "Penyucian bekas seorang diantara kamu, jika terkena hirupan anjing adalah dicuci tujuh kali salah satunya dengan tanah" (HR Muslim).

"Dari Abu Hurairah ra. berkata, Rasulullah saw. bersabda:
" Jika anjing menjilat pada bekas seorang darimu maka buanglah (airnya) kemudian cucilah tujuh kali" (HR Muslim).

Hadis ini menguatkan pendapat Madzhab Hanafi bahwa yang najis hanya
air liur di sekitar mulut dan hidung. Dan air yang kena jilatan anjing, maka menjadi najis oleh karena itu Rasulullah saw. menyuruh membuangnya.

Namun bila anjing itu untuk berburu, maka ada kemudahan untuk memeliharanya. Juga bila untuk menjaga rumah dari pencuri. Namun anjing itu tidak boleh masuk ke dalam rumah atau menjadi haiwan yang dibiarkan keluar masuk rumah. Apalagi sampai tidur dengan anjing.

wallahu a'lam

1 comment:

Park Chick said...

daging haram dimakan
najis bila dipegang....ada betoi ka.