
Seorang muslim tidak diperbolehkan untuk memelihara anjing, kecuali jika anjing  tersebut digunakan untuk berburu atau pun menjadi anjing penjaga, dengan syarat  anjing tersebut tidak diperbolehkan untuk masuk ke dalam rumah. Paling tidak  ada 3 sebab utama yang perlu dipertimbangkan bila seseorang ingin memelihara  anjing.   Rumah Yang Ada Anjingnya Tidak Dimasuki Malaikat   Rasulullah SAW melarang kita memasang gambar bernyawa di dalam rumah serta  dilarang memelihara anjing.
Kerana rumah yang ada gambar bernyawa dan  anjingnya, malaikat Rahman tidak akan masuk ke dalamnya. Sebaliknya, jin dan  syaitan sangat suka tempat-tempat tersebut.   
Nabi SAW  bersabda: Barangsiapa yang  memelihara anjing selain anjing untu memburu atau anjing penjaga, maka setiap  hari pahala orang tersebut akan dikurangi sebanyak 2 qiroth? (HR. Muslim 3/1201  No. 1574)   
Dari Aisyah Ra ia berkata: Rasulullah SAW pernah berjanji dengan Jibril bahawa  pada suatu waktu Jibril akan datang pada beliau, kemudian tibalah waktu  tersebut tetapi Jibril belum datang juga dan pada waktu itu beliau sedang  memegang tongkat lalu beliau melemparkannya, beliau pun berkata: Allah tidak  akan menyalahi janji-Nya demikian pula utusan-Nya. Kemudian beliau melihat ada  seekor anjing di bawah tempat tidur, beliau pun bertanya: ?Wahai Aisyah! bila anjing ini masuk ke sini? Aisyah menjawab: ?Demi Allah, aku tidak  mengetahuinya? kemudian Rasulullah SAW memerintahkan untuk mengeluarkan anjing  tersebut. Tak lama kemudian Jibril pun datng, lalu Rasulullah SAW bertanya:  ?Engkau berjanji padaku lalu aku menunggumu tapi engkau tidak datang? Jibril  menjawab: ?Ada anjing di rumahmu yang menghalangiku, kerana kami tidak akan  memasuki rumah yang di dalamnya ada anjing ataupun gambar-gambar?(HR. Muslim  3/1664 No. 2014)   
Kedua hadis di atas dan hadis-hadis yang lainnya boleh dijadikan rujukan tentang  larangan untuk memelihara anjing bagi seorang muslim kecuali anjing yang  digunakan untuk berburu dan anjing penjaga sebagaimana dikemukakan di atas.   2 .
.
Anjing dilarang dalam jual-beli 
Diriwayatkan oleh Aun bin Abi Juhaifa,"Ayahku membeli budak yang kerjanya  membekam. Ayahku kemudian memusnahkan alat bekam itu. Aku bertanya kepada ayah  mengapa beliau melakukannya. Beliau menjawab bahawa Rasulullah SAW melarang  untuk menerima wang dari pertukaran darah, anjing dan kasab budak perempuan.  Beliau juga melaknat penatu dan yang minta ditatu, menerima dan memberi riba  serta melaknat pembuat gambar." (Hadis diriwayatkan Bukhori dalam shahihnya no  2084 Bab Al-Buyu`)   3.
Risiko Najis Anjing :   Para ulama berbeza pendapat tentang najisnya anjing dalam hukumnya. Secara  ringkas kami boleh kami sebutkan sebagai berikut :
a. Madzhab Hanafi   Mereka berpendapat bahawa anjing secara zatnya adalah mahluk yang suci. Madzhab  Hanafi berpendapat yang najis hanya air liur di sekitar mulut dan hidungnya dan  juga kotorannya.   
b. Madzhab Maliki   Madzhab Maliki lebih ringan lagi. Menurut mazhab ini yang merupakan najis dari  anjing hanya kotorannya sebagaimana binatang lain.
c. Madzhab Syafi'e dan Hambali   Adapun Madzhab Syafi'e dan Hambali berpendapat bahawa anjing adalah binatang  najis secara keseluruhannya.
Pendapat yang kuat adalah pendapat Madzhab Hanafi,  sesuai dalil ayat dan hadits berikut:   Mereka menanyakan kepadamu: "Apakah yang dihalalkan bagi mereka?" Katakanlah:  "Dihalalkan bagimu yang baik-baik dan (buruan yang ditangkap) oleh binatang  buas (anjing) yang telah kamu ajar dengan melatihnya untuk berburu, kamu  mengajarnya menurut apa yang telah diajarkan Allah kepadamu, Maka makanlah dari  apa yang ditangkapnya untukmu, dan sebutlah nama Allah atas binatang buas itu  (waktu melepasnya). Dan bertakwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah amat cepat  hisab-Nya" (QS Al-Maa-idah
4)   Najisnya tergolong najis mughallazhah atau najis yang berat,kerana itu tidak  cukup menyucikannya hanya dengan air saja, tapi harus tujuh kali dan salah  satunya dengan tanah. Hal ini sesuai dengan petunjuk langsung dari Rasulullah  SAW terhadap masalah najis anjing.
Sabda Rasulullah SAW :  "Penyucian bekas seorang diantara kamu, jika terkena hirupan anjing adalah  dicuci tujuh kali salah satunya dengan tanah" (HR Muslim).   
"Dari Abu Hurairah ra. berkata, Rasulullah saw. bersabda:" Jika anjing menjilat  pada bekas seorang darimu maka buanglah (airnya) kemudian cucilah tujuh kali"  (HR Muslim).   
Hadis ini menguatkan pendapat Madzhab Hanafi bahwa yang najis hanya air liur  di sekitar mulut dan hidung. Dan air yang kena jilatan anjing, maka menjadi  najis oleh karena itu Rasulullah saw. menyuruh membuangnya.
 air liur  di sekitar mulut dan hidung. Dan air yang kena jilatan anjing, maka menjadi  najis oleh karena itu Rasulullah saw. menyuruh membuangnya.
Namun bila anjing itu untuk berburu, maka ada kemudahan untuk memeliharanya.  Juga bila untuk menjaga rumah dari pencuri. Namun anjing itu tidak boleh masuk  ke dalam rumah atau menjadi haiwan yang dibiarkan keluar masuk rumah. Apalagi  sampai tidur dengan anjing.
wallahu a'lam
Monday, June 29, 2009
Haram @najis..??
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
 
 "Allah! 
      None has the right to be worshipped but He, the Ever Living, the One Who 
      sustains and protecs all the exists. It is Who has sent down the Book (Al 
      Quran) to you with the truth, confirming what came before it, and He sent 
      down the Taurat (Torah) & the Injil (Gospel)."
(Surah Ali 
      Imran: 2-3)
"Allah! 
      None has the right to be worshipped but He, the Ever Living, the One Who 
      sustains and protecs all the exists. It is Who has sent down the Book (Al 
      Quran) to you with the truth, confirming what came before it, and He sent 
      down the Taurat (Torah) & the Injil (Gospel)."
(Surah Ali 
      Imran: 2-3)


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


1 comment:
daging haram dimakan
najis bila dipegang....ada betoi ka.
Post a Comment