Thursday, September 3, 2009

Tahukah anda????



sedar tidak sedar sudah 13 hari 13 malam kita melalui bulan yang mulia ini.Sehingga hari itu ramai di kalangan kita yang memenuhi masjid dengan solat sunat terawih berjemaah,zikir,membaca al-quran dan bersedekah.Ada juga yang membawa keluarga ke masjid menghadiri kuliah subuh dan maghrib.pendek kata segala di penuhi dengan amaliah dan qauliah.Tidak terkecuali juga yang ponteng puasa,merempit, dan pergi ke kelab-kelab dangdut.namun bukan itu yang saya ingin ceritakan pada anda.berapa ramai di antara kita yang tahu nama-nama lain di sebalik ramadhan???


Di antara nama bulan Ramadan yang maghfirah adalah Syahrul Tarbiyah dan Sharul Jihad. Inilah nama-nama lain bulan Ramadan yang penuh hikmah. Ramadan adalah bulan yang sangat agung yang selalu dinanti dan ditunggu oleh kaum muslimin di seluruh dunia. Ada beberapa hikmah dari bulan Ramadan yang penuh berkat dan maghfirah ini, sesuai dengan nama dari bulan Ramadan itu sendiri. Bulan Ramadan memiliki banyak nama di samping Ramadan itu sendiri, di antaranya ialah:


1. Syahrut-Tarbiyah (Bulan Pendidikan) Kenapa bulan Ramadan disebut dengan Syahrul Tarbiyah/bulan pendidikan, kerana pada bulan ini kita dididik langsung oleh Allah SWT. seperti makan pada waktunya sehingga kesihatan kita terjaga. Atau kita diajarkan supaya boleh mengatur waktu dalam kehidupan kita. bila waktu makan, bila waktu bekerja, bila waktu istirahat dan bila waktu ibadah.


2. Syahrul Jihad dinamakan demikian kerana pada masa Rasulullah peperangan banyak terjadi pada bulan Ramadan dan itu semua dimenangi kaum muslimin. Yang paling penting kita rasakan sekarang adalah kita berjihad melawan hawa nafsu sendiri, sehingga kita tetap bersungguh-sungguh menjalankan aktiviti seharian kita.


3. Syahrul Quran kerana Alquran pertama sekali diturunkan pada bulan Ramadan dan pada bulan ini sebaiknya kita banyak membaca dan mengkaji kandungan Al quran sehingga kita faham dan mengerti perintah Allah yang terkandung di dalamnya.


4. Syahrul Ukhuwah. Pada bulan ini kita merasakan sekali ukhuwah di antara kaum muslimin terjalin sangat erat dengan selalu berinteraksi di masjid/surau untuk melakukan solat berjemaah. Dan di antara tetangga juga saling menghantar juadah berbuka puasa sehingga di antara kaum muslimin terasa sekali persamaan dan kekitaan kita.


5. Syahrul Ibadah. Bulan Ramadhan disebut juga dengan bulan ibadah kerana pada bulan ini kita banyak sekali melakukan ibadah-ibadah sunat di samping ibadah wajib seperti salat sunat Dhuha, Rawatib dan Terawih ataupun qiyamullail serta tadarus Alquran.


Itulah di antara hikmah dari bulan Ramadan sesuai dengan nama-namanya.

No comments: