Tuesday, May 26, 2009

Tidur yuk....

sebelum subuh:
Ali:" lim oh lim bangun...dah subuh ni..bangun la..kang terlajak plak"
Halim: "ye..ye..bangun la ni..kul bpe dah..awal lagi kan kejap la..5 minit"

Ali:" jangan lim..nnti terlepas plak..bangun la..
lawan syaitan tu"

Ali menunggu halim hingga selesai ambil wudhu..kemudian mereka solat subuh berjemaah..Halim jadi imamnya

selepas subuh:
Halim: "adui...mengantuk la plak..sambung tido balik la"
Ali: "lim..tak elok tido lepas subuh..rezeki jadi mahal nanti..lagi satu bole jadi pelupa..ko nak?

Halim:"merepek la ko ni li..tak penah lagi aku dengar orang hilang ingatan tido lepas subuh..dah la..kalau nk jom...tak nak ..udoh"



walaupun secara saintifiknya memang tiada bukti yang mana seseorang itu akan hilang ingatan kalau tidur selepas subuh tetapi ironinya elok ke tidur selepas subuh@ tidur siang?



Tidur pada waktu tengah hari dikenal sebagai qailulah, seringkali dilakukan oleh Nabi S.A.W.

Tidur sekejap di waktu tengah hari bukanlah suatu perbuatan yang buruk kerana Rasullulah S.A.W pernah melakukannya.


Waktu tengah hari merupakan masa yang paling sesuai untuk tidur sejenak kerana sistem badan manusia bersedia untuk memanfaatkan fasa tidur pada waktu itu. Fasa ini disebut sebagai a mid afternoon quiescent phase atau a secondary sleep gate.

Para pengkaji mengatakan tidur sebentar di siang hari boleh mengurangkan kemungkinan kematian akibat serangan jantung, terutama di kalangan lelaki muda.


Penelitian selama enam tahun di Yunani menunjukkan mereka yang tidur selama setengah jam paling tidak tiga kali dalam seminggu, 37 peratus lebih rendah terkena serangan jantung.

Para peneliti ini mengkaji berbagai faktor seperti kesihatan yang buruk, usia, dan apakah seseorang aktif secara fizik.

Para doktor mengatakan tidur siang mungkin membantu orang-orang untuk bersantai sekaligus mengurangkan penyakit stress

Negara-negara yang penduduknya yang tidur waktu siang sebentar cenderung mempunyai risiko lebih rendah terkena serangan jantung, namun berbagai penelitian mengenai hal tersebut menunjukkan hasil yang pelbagai


Di antara tokoh-tokoh yang menggalakkan tidur tengah hari ialah Dr. William A. Anthony (Ph.D) dan Camille W. Anthony, pengarang buku The Art of Napping at Work. David F. Dinges dan Roger J. Broughton di dalam buku mereka Sleep and Alertness: Chronobiological, Behavioural and Medical Aspect of Napping, juga setuju dengan pendapat ini.

Khalifah Umar bin Khattab suatu ketika berkunjung ke Iskandariah, yang waktu itu gabenornya adalah Mu’awiyah bin Khudaij. Dia melihat banyak orang yang tidur siang (qailulah). Akan tetapi, gabenor Mu’awiyah tidak melakukan hal demikian. Khalifah bergelar Al-Faruq itu berkata, “Aku fikir kamu ikut-ikutan tidur siang. Jika kamu tidur siang hari, kamu akan melalaikan hak rakyat. Tetapi jika kamu tidur malam hari, kamu akan melalaikan hak Allah. Lantas, bagaimana kamu membahagi waktumu?”


Demikian pro dan kontranya tidur di waktu siang,kepada anda-anda semua yang ingin mengambil manfaatnya dipersilakan..tetapi ingat jangan sesekali tidur itu membuang masa dan mengabaikan tanggungjawab serta hak Allah s.w.t ..Tidur setakat untuk istirehat dan hanya untuk menunaikan hak badan kita..bersederhana la...


wallahuallam..

p/s-->nama yang digunapakai di atas tiada kena mengena antara yang masih hidup atau yang telah mati

3 comments:

a.t.u.l.a.s.c.a. said...

banyak kali kebetulannya posting terbaru yang tersama konsep...kali ni tentang tidur pula...nice entry...sila2 la jenguk posting saya tentang "tidur yang sunat dikejutkan" ...

Park Chick said...

hmm...fikir manusia sebenarnya akan mempengaruhi org lain..klo kita sama2 pk agama maka pk agama akan tersebar.pk2kan

pck:xheran klo ada persamaan idea

Balqis said...

Wah! perkongsian yang bermanfaat!

Saya seringkali abaikan tidur siang. ya dan seharian kepenatan, malamnya berlalu begitu sahaja.

Aduhai!

Teruskan menulis saudara!

Salam perkenalan dari saya,
Balqis!