Wednesday, May 27, 2009

khabarkan pada semua...

larangan daripada menghidupkan penghawa dingin sebelum menaiki kereta

antara langkah2nya :

Bukalah tingkap terlebih dahulu sebaik memasuki kereta anda dan jangan sama sekali menghidupkan pendingin hawa. Berpandukan kepada kajian yang dijalankan, dashboard,sofa, pewangi udara menghasilkan Benzena, sejenis toksin yang menyebabkan kanser (carcinogen - ia dapat dikenalpasti melalui bau yang terhasil dari haba bahan plastik di dalam kereta). Disamping menyebabkab kanser, ia juga bertindak sebagai racun bagi tulang, menyebabkan anemia dan mengurangkan sel darah putih.

Tindakan ini jika dibiar berlarutan akan menyebabkan Leukemia, meningkatkan risiko menghadapi kanser di samping punca keguguran.Kadar pendedahan Benzena yang dibenarkan ialah 50 mg bagi setiap kaki persegi. Kereta jika di parking di kawasan berbumbung dengan tingkap tertutup menghasilkan 400-800 mg Benzena. Jika dibiarkan dikawasan yang terdedah dengan tingkap yang tertutup pada suhu 60 darjah fahrenheit, tahap Benzena boleh meningkat sehingga 2000-4000 mg, iaitu 40 kali dari tahap yang dibenarkan.. . dan penumpang yang berada di dalamnya akan menyedut toksik yang berlebihan secara tidak sedar.

Cara yang dicadangkan untuk mengelakkan perkara ini dari berterusan ialah dengan membuka tingkap dan pintu terlebih dahulu untuk memberi udara di dalam beredar keluar kemudian tunggu sehingga 5 minit,selepas itu baru lah anda masuk seterusnya memulakan perjalanan anda seperti biasa..INGATLAH ORANG YANG TERSAYANG



"alwiqayah khairul minal ilaj"

(mencegah itu lebih baik dari merawat)

wallahua'llam

p/s kepada yang belum memiliki kereta..boleh turut sama ambil perhatian




1 comment:

a.t.u.l.a.s.c.a. said...

Info yang sangat bermanfaat, syukran!